Ukrcavanje



Kako se ukrcati na brod

Traženje ukrcaja za asistenta je prva korak u pomorstvu, očito kao i svaki posao zahteva informacionu pripremu, planiranje i izvršavanje. Ukrcati se nećete ukoliko pošaljete jednu aplikaciju i čekate, čekate, čekate.. zapravo, možda i hoćete, ali pitanje je kada.

Najbolji savet je ići na google i jednu po jednu firmu slati CV. Ima ih mali milion. Naši agenti ukrcavaju na zanemariv broj firmi gledajući koliko ih ima. Google is your best friend. Naravno preporuka je ići direktno na firmu, bez agenta i opet zato, Google!

Ovaj posao treba raditi u koracima.

Korak broj 1.

Prikupljanje osnovnih informacija
- Informacije o tome kako posatati pomorac
- Informacije o tome gdje i kada položiti D2 i ostale brevete
- Informacije o životu pomorca
- Informacije o vašim pravama i obavezama kao pomorac

Korak broj 2.


Razmišljanje.
Razmislite vlastitom glavom što je istina, a što ne. Priče koje ste čuli od prijatelja o tome kako su pomorci ovo i ono, zaboravite. Nakon što iz prve ruke saznate kakav je život na brodu i koje su vaše obaveze na željenoj pozciji odlučite da li želite ići na brod.

Korak broj 3.

Sakupljanje informacija i samostalno obrazovanje.
Dok polažete D2 i čekate matrikulu vreme nemojte provoditi u kafanama. Vaše vreme od sada je okrenutu jednom cilju – ukrcaju, prikupite knjige, udžbenike... Naučite osnovne pojmove, šta je šta, tipove broda (a ne da vam agent kaže, imam Ro-Ro, vi sretni SUPER, na kraju nemate brevet za Ro-Ro). Naučite nešto i o veličinama broda (jer o njoj zavisi kakav će vam život na njemu biti), rutama, linijama, komandnom lancu, portima, vrstama tereta. Sve će to pomoći pri ukrcaju u samom razgovoru s agentom ili predstavnikom firme.

Važno je da znate svoje mogućnosti. Nerealno je očekivati da se kao kadet ukrcate na visoko rangirane firme. Šaljite svima, a ako upadnete na neku bolju, super, iako su vremena takva da izbora nema.

Moje mišljenje je da se prihvata svaka plata koja vam je dovoljna da nakon kadeture platite brevete koji su vam potrebni i preživite do novog ugovora. Računajući za asistenta struje došao sam do ovoga:

- Breveti osnovni = 250 Euro + 2 x ispit = 300 Eur
- Breveti dodatni (npr.timunjerski) da možete raditi i to ukoliko nema posla u struci ili još par breveta koji mogu više pomoći = 400 Eur
-Mirovinsko i Zdravstveno = 6 * 150 = 900 Eur
-Sitni troškovi (slike, pregledi, ovo ono ) = 130 Eur

Ukoliko Vam netko ponudi 600 € za asistenta, to je 340Eur , umanjeno za troškove iznosi 180Eur. Ostaje Vam oko 180 Eur za preživiti do drugoga ugovora. Naravno ovo je bez prekovremenih, trošenja po portima i slično. Najčešće plate za asistenta su 700 €. Iako zvuči ''malo'' matematika kaže da je dovoljno, stoga to i prihvatite. Odnosi se na asistente mehaničara, električara i elektroničara koji ne plaćaju klasu.


Korak broj 4.

Sakupljanje informacija o firmama
Ukoliko ste već naučili nešto o brodovima koristite registre brodova, registre firmi, google i tražite firme. Nakon što ste pogledali web site C/P maila u .doc file naznačite o kojim brodovima se radi i koliko je prosečno DWT-a u floti da znate ukratko kako sastaviti CL. O vama zavisi koliko ćete kontakata skupiti. Na forumu postoji masu mailova, ali ni jedan forum na svetu ih nema sve. Tražite i spremajte. Isto, naravno, vrijedi i za agente.Skupljajte sami jer na taj način učite!

Korak broj 5.

Priprema za ''artiljerijsko delovanje'' ili delovanje kojim nećete ništa postići (verovatno), ali će omogućiti da lakše izvedete frontalni napad. Skenirajte dokumente i spremite ih u posebnu mapu. Napišite dobar CV i bazu CL-a (CL mora biti na ime firme kojoj šaljete jer se C/P CL lako uoči i posebno iritira).

Korak broj 6.

Sigurni ste da ste sve spremili. Rasčistite sto i lagano u slanje mailova. Nemojte stati na 9 ili 900 mailova. Šaljite dok ne pošaljete sve. Najbolje vreme za slanje mailova bi bilo recimo petak – nedilja, pa da u ponediljak krenu odgovori. Aplikacije ispunite što bolje možete, obavezno stavite sliku i vaše reference.

Korak broj 7.

''Izviđanje''.
Nakon što ste poslali mailove, sakupite ekipu i uplatite novac na skype. Jednostavno, zovete sve kojima ste poslali mailove. Ležerno i jednostavno, pokažite zanimanje.

Korak broj 8.

''Dubinsko izviđanje i demostracija sile''
Nakon što ste pozvali sve, obiđite SVE agente . Pokažite zanimanje za posao, interes i ostavite dobar Utisak. Na taj način agent je upoznat s vama puno više nego s onim za koga zna samo ono što je napisao u aplikaciji.

Korak broj 9.

''Pinganje"
Nakon odredenog vremena, vrijeme je da provjerite stanje kod agenata. Zovite u razmacima od dve nedelje i pitajte ima li što novo. Ne gnjavite previše, a ni premalo . Ekipa će na taj način vaše zanimanje za posao shvatiti ozbiljno, a bit ćete im u uhu čim dobiju info iz firme da im treba asistent za to i to.

Korak broj 10.

''Napad bajonetima i frontalni udar u opkoljenom stanju''
Molite Boga da nikad ne dođete do ovoga statusa . Nema druge, nego se uputite u najveće luke i gradove s najviše agencija. Moliti, kumiti, tražiti.. možda nešto i bude. Možda.

Najvažnije: ne gubite nadu i ne posustajte kako vam je teško. Ukrcaj na brod nije traženje vanzemaljskog života, ni proces obogaćivanja urana, nego svakodnevna pojava. Ukoliko ste uporni i željni posla žrtvujte sve i posvetite se ukrcaju. Zaboravite na  fudbal, handbal, žene, pekare.. sve što nije neophodno, a spriječava vas da baš u tome tražite ukrcaj. Ne dozvolite da vas obeshrabre likovi koji se žale da već 6/12/18 meseci traže ukrcaj.



OSNOVNI POJMOVI


A

Asistent ( električara , mehaničara , stroja ili elektroničara )
Pozicija na brodu koja Vam određeno vrijeme omogućuje praksu i učenje da bi nakon potrebnog vremena navigacije dobili brevet pozicije za koju zadovoljavate zahtev. Važno je asisteturu napraviti na dugoj ili WW plovidbi (elektro,meh.. dok strojari mogu napraviti kombo). Kadeti mogu odraditi 6 meseci na dugoj a ostatak na obalnoj , priobalnoj, ...

Agencija ili agent je posrednik između Vas i brodovlasnika, nešto kao zavod za zapošljavanje specijaliziran za ukrcaj pomoraca. Agenti ne smiju od kandidata uzimati nikakvu proviziju za pronalazak posla jer im to plaća firma. Agente koji Vam traže proviziju prijavite na nasem forumu da svi skupa znamo ko su.

Agenata i kvazi Agenata koji uzimaju proviziju za ukrcaj. Iako živimo na brdovitom Balkanu trudite se da ne plaćate ukrcaj jer je to jedini način da dođemo u situaciju u kojoj svi imamo istu šansu za ukrcaj.

Aplikacija je dokument koji Vam agent šalje na ispunjenje. To što ste dobili aplikaciju nakon kontakta ne znači da imate posao. Aplikacija služi agentu da ima ''uvijek spremne kandidate'' za vreme kad se pozicija otvori. Unesite što više podataka u aplikaciju i obavezno stavite sliku.

B

Breveti  su dokaz osposobljenosti. Osnovni ili D2 brevet je brevet kojeg treba obavezno položiti ukoliko želite pomorsku knjižicu ili matrikulu. Cena im se kreće oko 250 Eura (Antipiros Split i Diverso) do 400 Eura na nekim drugim mestima. Važno je da položite one brevete koji vam trebaju za brod (npr. Na tanker ne možete bez AFF-a i TF-a , porazgovarajte s agentom).

BMI (body mass index) - Neke kompanije (iako ih većina u aplikaciji traži visinu i težinu) ne žele posadu s povišenim BMI-om. Način na koji možete izračunati Vaš BMI je:

http://upload.wikimedia.org/math/e/b/3/eb3738304c6055876b7c857b664ff33f.png
Sve povise 31 može biti problem.

C

COC ili certificate of competency je brevet koji dobijete nakon što odradite asistenturu i položite (ukoliko su potrebni) dodatne ispite, na primer ,ako želite da dobijete COC električara potrebno je 6 meseci navigacije. COC zatražite u Lučkoj kapetaniji nakon povratka s broda.

Vakcinacija - Obavezno se vakcinišite protiv žute groznice i prepručljivo protiv tetanusa.

CV Ili Curriculum Vitae je dokument koji sadrži zbir vaših ličnih podataka, iskustva, edukacije, dokmenata i slično, a kojeg šaljete na e-mail poslodavca ili agencije uz priložen CL. Nemojte lagati u CV-u. Ukoliko nešto slažete postoji opcija da se nadjete na crnu listu

CL ili covering letter je pismo koje šaljete poslodavcu, a u kojem ukratko objasnite zašto baš vi i zašto baš ta firma.

D

Davanja ili kod  nas ''Penziono'' i ''Zdravstveno'' su novčana davanja Državnim fondovima koje pomorac nažalost mora plaćati (dok svaki pevač ne treba, možda je njima ipak teže). Davanja zavise od plate, školske spreme i sl. Upitajte svog agenta ko plaća, vi ili firma.

Download sekcija foruma je mjesto na kojem ćete pronaći masu programa, dokumenata i knjiga za učenje i početak.

Droga test – mislim da samo ime sve govori. Radi se najčešće na zahtjev firme i to na 12 različitih vrsta droge. Ukoliko niste sigurni hoćete li proći test, bolje da ga i ne radite neko vrijeme jer se možete naći na raznim listama koje nisu pozeljne.

E

Edukacija za pomorsku knjižicu započinje s polganjem D2 osnovnog breveta. Kasnije polažete brevete po nalogu i zahtevima kompanije na kojoj želite da radite. U zavisnosti o vašoj školskoj spremi, dobijate poziciju na brodu. Ne možete biti električar s trgovačkom školom, kako na kopnu, tako ni na moru :D

Popis škola i zanimanja:



·         Pomorska (navigacija) – most
·         Brodostrojar – strojarnica
·         Elektro smjer (najmanje III godine) – struja
·         Elektro smjer (viša) – elektronika ili struja
·         Strojar i slična zanimanja – mehničar (najmanje III godine)
·         Kuvar – kuvar
·         Konobar - konobar
·         Čistač i mornar možete biti s bilo kojom školom
·         Za bijelo osoblje na kruzerima i specijalne odjele (IT , fotograf i slično) kontaktirajte agenta


Ukoliko se želite opredeliti za neko od gore navedenih zanimanja, a nemate potrebnu stučnu spremu uvijek postoji mogućnost prekvalifikacije i dokvalifikacije.

Nakon 6 meseci plovidbe možete polagati za kormilara (timunjera) ili ''Član posade koji čini dio plovidbene straže''.

Engleski jezik – Bez znanja engleskog jezika teško da će vam biti dobro na brodu gde je multionalionacionalna posada. Agencije poput Globtika iz Splita imaju testove na kojima možete proveriti svoje znanje Engleskog jezika.

Elektronička karta (zrakoplovna) Često se dogodi da ljudi pitaju što ću s ovim kodom? Ukoliko vam je agencija platila kartu do mesta ukrcaja dovoljno je doći na šalter i predati Pasoš. Sve je već u kompjuteru. Često su kompanije registrirane i kao putnička agencija, pa imaju jeftinije cene karata od nas ''smrtnika''. Firma koja ne plati kartu je, u najmanju ruku, nepoželjna, ako takve još uvijek postoje ( ovo ne vredi za bijelo osoblje na kruzerima, koji plaćaju sami sebi kartu).

G

Garantno pismo ili pismo firme je potvrda koju nosite na izradu Vize tj potvrda da se Viza (primjer USA) ne izdaje nekome ko ide u tu zemlju bez razloga. Dakle jako vredan komadic papira koji se MORA doniti na izradu VIZE kao potvrda ukrcaja.

H

Hrvatska zastava  Kompanije koje plove pod HR zastavom i imaju kompletno HR posadu su: Jadroplov, Atlantska, Tankerska, Lošinjska i Uljanik. Tankerska ima par brodova pod tuđim zastavama s kompletnom HR posadom. Ove kompanije često plaćaju davanja državi( HZMO, HZZO ).

I

Ispit Nakon oslušanog predavanja za brevet polaže se ispit. Ispit se plaća dodatno i provodi ga nadležna ekipa iz Lučke Kapetanije.

Interview – ili intervju je razgovor s agentom, predstavnikom firme.. Budite normalni i nemojte filozofirati o životnim pitanjima, agent se zanima za vašu motivaciju i volju za radom. Budite onakvi kakvi jeste i gotovo. Ponekad se intervju obavlja putem Skypea (sa ili bez video linka), ako je putem videa, očistite kuću, a ne da je iza vas nered i kolaps.

Informacije – potrudite se da sakupite što više informacija o brodovima, tipovima brodova , životu na moru i slično pre nego odlučite što odlučite da postatanete pomorac. Znanje nije nikoga ubilo.

J

Javljanje Načini na koje se možete javiti kompaniji su naravno e-mail, telefon, skype i servisi za besplatne pozive s interneta. Osobno preporučam odlazak do službenika, jer je oči u oči uvek bila majka komunikacije.

K

Krvna grupa Mora biti upisana u matrikulu. Određivanje krvne grupe se radi na delu transfuzologije na lokalnom KBC-u. Upis obavlja nadležni dr, a ne vi sami.

Kolega ili osoba koja isto traži asistenturu - kadeturu. Važno je da se spojite s kolegama. Čovek i tovar su uvik pamtniji od samoga čoveka, zajedno tražite i dilite informacije. Ukoliko vam smeta što je kolega tragač za istom pozicijom kao i vi nađite nekog ko to nije. Razradite taktiku i budite uporni.

L

Lučka Kapetanija – kuća svih pomoraca. Mesto za izdavanje potvrda, prijavu ukrcaja, iskrcaja, izdavanje matrikule, mesto na kojem možete pokupiti info i slično. Obavljaju poslove nadzora plovidbe u unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, poslove traganja i spašavanja ljudskih života i imovine na moru, inspekcijske poslove sigurnosti plovidbe, inspekcijski nadzor nad pomorskim dobrom, poslove upisa i brisanja brodova, te vođenja upisnika brodova, poslove utvrđivanja sposobnosti za plovidbu, baždarenje brodica, poslove upisa i brisanja brodica te vođenja brodica, poslove izdavanja pomorskih knjižica, poslove utvrđivanja stručne osposobljenosti pomoraca za stiecanje zvanja u pomorstvu, izdavanje i vođenje  izdanih ovlaštenja za obavljanje službe na brodovima te druge upravne, stručne i tehničke poslove sigurnosti plovidbe na moru prema posebnom zakonu i drugim propisima.

LJ

Lekarski pregled se obavlja pre podnošenja zahteva za izdavanje matrikule. Izdaje se na trajanje od 2 godine na HR i ENG jeziku. Pregled se sastoji od pregleda: vida, sluha, krvi, EKG, kapacitet pluća, mokraće, psiho i testa osobnosti, te razgovora s doktorom. Cena varira od doma zdravlja do doma zdravlja. Važno je da uzmete nalaz na ENG jeziku. Firma može prije ukrcaja tražiti opet lekarski što će vam najčešće i refundirati.

M

Matrikula ili pomorska knjižica je osnovni dokument svakoga pomorca. Potrebni dokumenti za izdavanje matrikule su:

- D2 brevet
- Putovnica / Osobna iskaznica
- Dokaz o stručnoj spremi
- lekarski pregled – nalaz
- Uplate na blagajni Kapetanije
- 2 slike

Matrikula se izdaje na rok od 10 godina. Nemojte šarati po matrikuli
Matrikula se vadi u Lučkoj Kapetaniji. Osobe koje  koji nemaju LK mogu izvaditi matrikulu u kancelariji  koju zeli. Matrikula se čeka cca 15 dana, ali pošto se radi u samoj Kapetaniji možete zamoliti refrenta da to bude pre ukoliko je potrebno.

N

Neradništvo. Upamtite da vas neće ukrcati niko nego vi sami sebe. O Vama zavisi hocete li se i gde ukrcati. Traženje ukrcaja je rad koji se ne plaća ničim osim zadovoljstvom kada ukrcaj i dobijete. Upamtite da je upornost vrlina

P

Pomorac.net. Odredište svih pomoraca. Sama reč sve govori.Ujedno je ovde i forum na kojem se može pitati sve što vas zanima, ali kako bi olakšali napete živce naših moderatora pogledajte prvo da li je netko pre vas postavio isto pitanje kosristeći Google.

Porez, a šta reći. Ukratko, porez se ne plaća zamanje plate (ako kao asistent imate više svaka čast ), ostali info u podforumu o porezu.

Putovnica. Proverite da li vam je pasoš važeći i kada istece. Ukoliko vam pasoš ističe u roku od 6 meseci preporučujem izvadite novi. 

R

Rečni brodovi. Ukoliko želite ploviti na rečnim brodovima teško ćete u RH naći agenciju da vas ukrca. Postoje agencije u Rumunjskoj, Beogradu, Nizozemskoj.. use google.

S

SPH. Sindikat pomorac Hrvatske.

Strpljenje. Nažalost, situacija je takva da ne možemo na brod onoga trena kad to i poželimo. Naoružajte se strpljenjem. Ne gnjavite i ne pilajte agente previše jer i oni sami ovise o ponudi kompanije. Često se dogodi da dobijete mail ''hitno nam treba asistent'' kad ono za sat ''već druga agencija našla''.. nemojte odustajati.. ukrcaj će doći samo ako vi idete prema njemu..

T

Timunjerski ili kormilarski ispit polaže se nakon 6 meseci navigacije.

U

UPH (Udruga pomoraca Hrvatske). Više o udruženju na portalu www.uph.com.hr

V

Viza. Ukoliko je potrebno, radi se viza zemlje u kojoj vam je ukrcaj. Isto tako radi se i američka viza ( cca 100$ ), te internacionalna viza u matrikuli.. Proceduru će vam objasniti službenilk ili agent nakon što vas izabere.

Z

Zatucanost. Nemojte biti zatucani i misliti da sve znate, jer da znate, ne bi ovo ni čitali. Uvek poštujte starije i iskusnije, jer su oni ti koji će nas napraviti kvalitetnim pomorcima, a ne tečajevi i slično.